Serkan Yürekli



31 Aralık 1981 Avusturya doğumludur. İstanbul Teknik Üniversitesi Makina Fakültesi’nde lisans eğitimini almıştır. 2005 yılından bugüne zekâ oyunları alanında faaliyet gösteren Serkan Yürekli, Türkiye’deki birçok zeka oyunları temalı derginin faaliyetlerinde editör, yayın yönetmeni görevlerinde bulunmuş; dünya zeka oyunları literatürüne 135’e yakın zeka oyunu türü kazandırmıştır. Bu oyunlardan, The Guardian’a da konuk olan Tapa, Serkan Yürekli’nin icat ettiği oyunlardan en ünlüsüdür.

Biyografi

S erkan Yürekli, 31 Aralık 1981 Avusturya doğumludur. İstanbul Teknik Üniversitesi Makina Fakültesi’nde lisans eğitimini almıştır. 2005 yılından bugüne zekâ oyunları alanında faaliyet gösteren Serkan Yürekli, Türkiye’deki birçok zeka oyunları temalı derginin faaliyetlerinde editör, yayın yönetmeni görevlerinde bulunmuş; dünya zeka oyunları literatürüne 135’e yakın zeka oyunu türü kazandırmıştır. Bu oyunlardan, The Guardian’a da konuk olan Tapa, Serkan Yürekli’nin icat ettiği oyunlardan en ünlüsüdür.
Türkiye’yi Dünya Zeka Oyunları Şampiyonalarında temsil eden Türk Beyin Takımı’nın bir üyesi ve Dünya Zeka Oyunları Federasyonu’nun Komite Üyesidir.
Yurtiçi ve Yurtdışında yayınlanan 40’tan fazla zeka oyunları kitabının yazarlığını ve editörlüğünü yapmıştır. Amerikalı Grandmaster Puzzles Yayınevi’nin de editörü olan Serkan Yürekli, e-book olarak yayınlanan onlarca kitabın da yazarı ve editörüdür.
Türkiye genelinde düzenlenen, farklı yaş seviyelerinden ve sınıflardan öğrencilerin katıldığı 50’den fazla zeka oyunları yarışmasının içerik sorumluluğu ve koordinatörlüğü görevinde bulunmuştur.
Bu yarışmalar içerisinde yapısı ve katılımcı sayısıyla öne çıkan Türkiye Liseler Arası Zeka Oyunları Yarışması’nın da fikir babasıdır. Ayrıca, 11-16 yaş grubunda yer alan öğrenciler için tasarladığı ve bu yaş grubundaki çocukların sınavla dâhil olduğu Türk Beyin Takımı Sporcu Yetiştirme Programı’nın mimarı ve uygulayıcısıdır.

Şimdiye kadar bu program, Türkiye şampiyonları, dünya şampiyonlarında 18 yaş altında ilk 5 içerisinde yer alan sporcular yetiştirmiştir.
Türk Beyin Takımı’yla, 5-12 yaş grubundaki çocukların düşünsel becerilerinin gelişmesi için, öğretmen ve akademisyenlerle birlikte hazırladığı, “Zeka Oyunları Temelli Bilişsel Gelişim Programı” projesinin, proje yöneticisidir.

2012 yılında MEB Talim Terbiye Kurulu ile birlikte oluşturulan Seçmeli Zeka Oyunları Dersi Müfredatı’nın oluşturulmasında, TBT’de ekibinde yer alan zeka oyunları ve içerik tasarımcılarından, proje yöneticilerinden biridir. Ayrıca, bu ders için 1000’den fazla öğretmenin bilfiil yetiştirilmesinde formatör olarak yer almıştır.

18’inci Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası’nın organizatörlerinden biridir.

PAKO Yayınları ve PAKO GARAJ’ın kurucusudur.

Zeka Oyunları ve Serkan Yürekli

Hep bir şeyleri merak eden çocuk oldum: O neden, bu neden, nasıl olmuş, niçin bu şekilde gözüküyor vb. Küçükken, annemle babam bana ilk Legolarımı aldıklarında ne kadar sevindiğimi ve eve gelir gelmez bir şeyler inşa etmeye başladığımı hatırlıyorum. Bir yerde sormuşlardı: Zeka Oyunları'na nasıl başladınız ya da neden Zeka Oyunları diye. Cevabım farklıydı o anda; ama sonrasında düşündüğümde, ortaokul yıllarında, gazetelerdeki gibi kelime avı soruları hazırladığımı hatırlıyorum. Ya da biraz daha geriye gidersek, 80'lerin sonlarında Ziraat Bankası'nın ayda bir ücretsiz olarak dağıttığı "Başak Çocuk Dergisi"ni hatırlıyorum. Ki benim gibi meraklı bir çocuğun dünyasında çok şeyi değiştirmişlerdir.

Hayatın bir karmaşa olduğuna inanıyorum, o yüzden zeka oyunu çözmek, tasarlamak benim için bir nevi yaşamak. Örneğin bir zeka oyunu tasarlarken bazen önünüze engeller çıkıyor. Sorunun bir çözümü olmayabiliyor, ya da bir yerde olmaması gereken başka bir şey beliriyor; ama bütün zorluklara rağmen bir ürün ortaya çıkartıyorsunuz, bir nevi günlük yaşamda hayata tutunmak gibi.

Son 15 yıl içinde on binlerce öğrenciye seminer verdim; yüzlercesine de eğitim. Binlerce öğretmenin zeka oyunları alanında yetişmesi için de eğitimler düzenledim ya da organize edilenlerde hazır bulundum. Bütün bunlar, yani bu eğitimler, insanlar nezdinde bu çabanın benim tarafımdaki karşılığı: Zeka Oyunları bilmenin hayatı kolaylaştırıyor olması. Çünkü, adı zeka oyunları olsa da zeki insanlar için değil, bütün insanlar için gerekli. Ve bu gereklilik bünyesinde daha hızlı düşünme, daha fazla ihtimali hesaplama, daha iyi kendini ifade etme, sabır, yılmama, mücadele gibi çeşit çeşit kazanımı barındırıyor.

İnsanlar bir şekilde kalıcı olmak isterler, sözlü, yazılı ya da ortaya koyduklarıyla. Benim seçtiğim, kendimi şimdikilere ve sonrasında gelecek olanlara ifade ettiğim şeklim zeka oyunları. Çünkü benden zeka oyunları ile ilgili bir şeyler öğrenenler, bir şekilde bunları karakterlerinin bir parçası hâline getiriyor. Ortaya çıkardığım onlarca kitap, sonraki nesillerle aramda bağ kurmaya yarıyor. Bu yüzden, zeka oyunları benim içim hem bugünüm hem de yarınım; var olmamı tanımladığım alan.

Uluslararası Arenada Serkan Yürekli

İlk defa sesimin geldiği yıl 2006, Bulgaristan'da düzenlenen 15'inci Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası. Bir grup Türkiyeli zeka oyunları tasarımcısı olarak, bu şampiyonaya bölüm yapmıştık ve hazırladığım ilginç, farklı yaklaşımdaki sorular insanların ilgisini çekmişti. Ama tamamıyla sahneye çıktığım yıllar 2008 ve sonrası. Çünkü 2007 yılında, şimdiye kadar icat ettiğim 130'dan fazla zeka oyunu arasında en ünlüsü olan Tapa'yı bulduğum yıl. 2008 ve 2009, türünün ilk örneği olan Oğuz Atay Puzzle Contest (OAPC)'yi düzenlediğim ve sonrasında 18'inci Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası, Antalya'yı organize ettiğimiz yıllar. Bundan sonraki senelerde, hem soru icat eden, hem estetik sorular hazırlayan, hem yarışmalar düzenleyen bir isme evrildim. Bu da uluslararası arenada epeyce bir bilinirlik kazandırdı.

Bu bilinirlik bana, birçok farklı ülkenin zeka oyunları dergileri için içerik hazırlama, Amerika, Japonya'da kitaplar yapma, The Guardian gibi gazeteler için konu başlığı olma gibi imkanları sağlamasının yanında; Dünya Zeka Oyunları Federasyonu'nun 5 kişiden müteşekkil komitesine seçilmemin de yolunu açtı; ki bu komite: 2 Amerikalı, 1 Çinli, 1 Macar ve bir de benden, yani Türkiyeliden oluşuyor.

Bunun dışında Amerika menşeli Grandmaster Puzzles'ın Genel Yayın Yönetmenliği'ni (Managing Editor) de, son yıllarda uluslararası camiada kazandığım değerli görevlerden biri olarak görmekteyim.

Hem Federasyon nezdinde hem de zeka oyunlarıyla ilgilenen insanlar arasında, uluslara arası arenada isim olarak gözüktüğüm şey: Zeka Oyunları İcat Eden - Zeka Oyunları Tasarlayan - Öğrenci Yetiştiren (Bir kısmı TR'de ve Dünya Şampiyonalarında derece almışlardır) - Zeka Oyunlarını Eğitimle birleştiren vb bir adam.